Alla inlägg under maj 2013

Av Felicia - 20 maj 2013 21:02

I Fredags var jag med Hannah, vi var ute och gick i skogen och fotade på kvällen solnedgången, så det blev många bilder

                           
 

Av Felicia - 14 maj 2013 18:49

Har blivit många bilder på Hannah´s hund Daisy de senaste gångerna jag träffat henne, hon är så fin!

     
Allt i svart och vitt förutom hennes ögon. Tyckte det blev fräckt!
 

Kastar boll med henne.. 

 

      

PRECIS när bollen kastas. Helt överlycklig  

Av Felicia - 10 maj 2013 16:00

Några bilder på min fina syster   Hon börjar bli van vid detta 

     

Av Felicia - 2 maj 2013 19:49

 
På bussen på väg hem från mormor och morfar, mitt i solnedgången!

Av Felicia - 2 maj 2013 16:23

Fick några kommentarer om att ni skulle vela ha lite foto"tips" från mig, en av tjejerna hade en likadan kamera som jag, och en annan ville veta var och hur jag redigerar mina bilder, så det kan jag ju fixa Måste bara säga att jag kan ju inte jättemycket om fotografering och redigering, så ni att inte tror att mina tips är super avancerade eller så. Eftersom ingen sagt vad för sorts tips, så gissar jag på att ni inte menade inställningar och så,  utan mer placeringar och sådant. Jag fotar på A/Av, vilket är mycket roligare än Auto, men relativt komplicerat, jag kan långt ifrån allt än men jag lär mig  Om det nu finns någon som skulle vela byta från Auto så rekommenderar jag Emelie Ohlssons fotokurser som jag själv köpt, hon förklarar väldigt tydligt och är dessutom SKIT duktig på att fota!


Redigering

Jag är som sagt inte särskilt inne i redigering och allt detta, har själv inget direkt fotoredigerings program, men på min Mac finns iPhoto som jag använder. Väldigt enkelt, kul att testa och blir ändå rätt så bra.
De röd-markerade är de knapparna som jag rör, resten låter jag bli Hälften av orden kan jag inte förklara men som sagt det är kul att testa och man lär sig snabbt.
Exponering- Hur ljust eller mörkt det ska vara i bilden. Drar du den till vänster blir det mörkare, och drar du till höger blir det ljusare, enkelt!
Kontrast- Ändrar man denna till höger blir alla färger, speciellt svart mer "markerat" i bilden. T.ex Om du först ljusar upp bilden på exponeringen och sedan höjer kontrasten blir bilden ljus men ändå inte för "dimmig".
Definiton- Hur mycket detaljer som syns i din bild. Har du en bild på en flicka där man ser nästan bara ansiktet och sedan höjer definitionen syns alla små rynkor, streck osv, både i ansiktet och i resten av bilden. Ögonen blir också mer "markerade", man ser fler detaljer.
Högdagrar- Fråga mig inte vad det betyder, för jag vet inte själv! Vet knappt vad den gör heller, men om du ökar så ser man nästan orange eller solbränd ut i ansiktet, ser konstigt ut, men om du ljusat upp bilden och personen blir helt vit i ansiktet brukar jag höja lite så att personen ändå får lite normal hudfärg.


Resten av sakerna brukar jag oftast låta bli, men man hör nästan vad de gör på namnet. Skuggor, den dämpar ner skuggorna i din bild, men jag tycker däremot inte att det fungerar.. Brusreducera, om din bild är brusig så kan du höja denna inställningen så blir det bättre. Ju högre ISO du har desto brusigare blir bilden. Skärpa, vet inte riktigt, ser dessutom ingen skillnad. 

  


AF
-
Jag gillar ju att fota smågrejer som egentligen är ganska ointressant, typ smycken, lotionflaskor, nagellack, Tyson (kanske inte helt ointressant) och sådant, och det var det enda jag gjorde när jag precis fått min kamera. NU tycker jag fortfarande att det är kul att fota sådant, men också människor och natur. Oavsett så, även när du fotar småsaker eller porträtt så tyckte jag det var jättejobbigt att behöva fota med AF autofokusering. Alltså när du ska fokusera, (klicka in knappen halvvägs), så bestämmer kameran själv var man ska fokusera, och det brukar då bli lite överallt i hela bilden, så det blir jämnt, inget suddigt eller så. Jag letade runt och klickade på alla knappar jag kunde hitta och fick tillslut ändra den till Enpunkts-AF, där du har en punkt som du själv väljer var den ska fokusera med hjälp av styrknapparna (iaf. På min Nikon). Tycker det är mycket roligare att fota såhär än med autofokuseringen!

Ex:

 
Enpunkts fokuseringen är också bra när man tar på människor,  blir alltid bäst om man fokuserar i deras ögon..

Presentation


Hejsan!
Jag heter Felicia och är 14 år, och bor i Skåne.
Jag har en Nikon D3100 och älskar att fota.
Här kommer jag att lägga ut alla mina bilder jag tagit, och blir alltid glad över nya följare eller kommentarer!

Sök i bloggen

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards